När du gör betalningen i Internetbanken föreslår banken den mest fördelaktiga betalningstypen för dig. Banken bevakar att betalningen blir utförd på rätt dag. I internetbanken är det möjligt att registrera en betalning upp till 12 månader innan betalningsdagen.
För att göra en Internationell betalning behöver du uppgifter om mottagarens bank- och kontonummer, d.v.s.
- Betalningsmottagarens namn och adress
- Betalningsmottagarens IBAN/kontonummer
- Mottagande banks BIC/Nationellt ID
I Landinformation kan du se vilka länder du kan betala till, i vilken valuta du kan betala i och vilka uppgifter som ska finnas med i betalningen till ett visst land.
Landinformation (pdf)
Vid felaktiga uppgifter om mottagarens kontonummer och bank finns risk att betalningen inte når din mottagare, att den hamnar på fel mottagares konto. I dessa fall måste betalningen reklameras och kostnaden för reklamationen får du som betalare stå för.
Betalningstyper
Gör du din betalning i internetbanken får du automatiskt ett förslag på betalningstyp utifrån dina registrerade uppgifter. Betalningstypen påverkas av till exempel hur snabbt betalningen ska nå mottagaren, vilket land betalningen ska ske till och i vilken valuta.
Betalningstyper
Standardiserade termer för vissa av Swedbanks betaltjänster